THEORIE EXAMEN
 
Als je daarvoor slaagt ontvang je een theoriecertificaat. Dat certificaat overhandig je bij het begin van het praktijkexamen, samen met enkele andere documenten. Je mag alleen theorie-examen doen als je achttien jaar of ouder bent. Kijk hier voor de voorwaarden vanaf 1 oktober 2009
 
Voor het aanvragen van je theorie examen kun je bellen met 0900-2270227 (€0.15 per minuut. Dit nummer is 7 dagen per week bereikbaar, van 06.00 tot 24.00uur. Het adres van het examencentrum in regio Haaglanden is:
 
                            
                     Examencentrum Rijswijk
                     Lange Kleiweg 30
                     2288 GK RIJSWIJK
 
PRAKTIJK EXAMEN
 
Meestal word voor een personenauto het examen afgenomen in het examencentrum dicht bij uw woonplaats. De aanvraag voor het praktijk examen word verzorgd door uw rijschool. Die kan dan rekening houden met de dagen waarop u niet kunt afrijden b.v. door werk, school of vakantie. Het praktijk examen voor categorie B duurt 55 minuten waarvan 15 minuten gereserveerd zijn voor introductie en voor toelichting op de uitslag achteraf.
 
In het examencentrum maakt u kennis met de examinator die legt u het één en ander uit over het examen. Daarna gaat u met de examinator naar de parkeerplaats waar u een ogentest krijgt. Daarvoor moet u het kenteken van een stilstaande motorvoertuig lezen van ongeveer 25meter afstand. Dan loopt u met de examinator naar de lesauto daar vraagt de examinator wat u zoal aan de buiten kant van het voertuig kunt controleren. Daarnaar  vraagt hij nog wat over de lampjes en knopjes in de auto.  Tijdens de rit zal de examinator letten op een aantal zaken zoals: voertuigbeheersing, verkeersinzicht, kijkgedrag, voorrang verlenen, plaats op de weg en de omgang  met andere weggebruiker. Tijdens het examen krijgt u de gelegenheid te laten zien wat u geleerd is. Geheel foutloos hoeft het niet te zijn maar het gaat om uw gedrag en handelingen in het geheel. Hoe u reageert op ander verkeer en verkeerssituaties. Kortom de examinator beoordeeld of u zelfstandig kunt deelnemen aan het verkeer.
 
Direct na het examen gaat u met de examinator terug naar het examencentrum en daar wacht één van de instructeur op u en gaat samen met u en de examinator mee naar binnen. Daar krijgt u gelijk de uitslag van het examen te horen. Als u gezakt bent krijgt u een uitleg op welke onderdelen u onvoldoende heeft gepresteert. De rijschool kan een uitdraai maken van deze uitslag. Deze worden gebruikt om samen met de leerling te werken aan de onderdelen die nog onvoldoende waren. Zodat u bij het volgende examen dezelfde fouten niet meer verricht.
 
Als u geslaagd bent krijgt u gelijk de verklaring van rijvaardigheid en de verklaring van geschiktheid mee. Met deze twee documenten twee pasfoto en vereiste geld kunt u bij het gemeentehuis of stadsdeelkantoor in uw woonplaats uw rijbewijs ophalen. Per 1 oktober 2006 is het papierloze examen van start gegaan. Dat betekent dat u alleen nog maar legitimatie en theoriecertificaat mee hoeft te nemen.
 
 
benodigheden voor het praktijk examen categorie B
 
*Een eigenverklaring(die krijgt u van de rijschool)
*Geldig theorie certificaat(Let op deze is 1jaar geldig)
*Geldig legitimatie bewijs
 
VORDERINGSTEST
 
Een vorderingstest is een (proef examen). Deze kan worden afgenomen als u op 2/3 van de opleiding bent. Wie voor het autorijbewijs in opleiding is kan de opgedane kennis testen met een vorderingstest. Uit ervaring blijkt dat de kans opslagen bij het echte examen groter is. Ook deze toets word afgenomen door een rij-instructeur van het Rijcentrale Haaglanden en dus heeft u dan al een idee van hoe het echte examen zal gaan. Ook krijgt u tijdens deze rit adviesen van de  instructeur.
 
BNOR EXAMEN (VOORHEEN STAATS EXAMEN)
 
Bij deze divisie van het CBR doet iedereen examen die binnen 5jaar minimaal 4x gezakt is voor het praktijkexamen. De geruchten doen zich de ronde dat het BNOR examen makkelijker is dan het CBR examen. Dit is absoluut niet waar de eisen liggen wettelijk vast. Wel is er meer tijd beschikbaar. Dat biedt de gelegenheid de leerling meer op hun gemak te stellen voor en tijdens het examen. Het BNOR word op een andere locatie afgenomen dan het CBR examen. De examencentra's van het BNOR bevinden zich op een wat rustiger gelegen locatie.
 
BEGINNEND BESTUURDER
 
In Nederland bestaat er geen puntenrijbewijs, er is echter wel de Maatregel Beginnende bestuurder, opgenomen in Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid van 26 maart 2002. Iedereen die op of na 30 maart 2002 voor het eerst een rijbewijs haalt, is de eerste vijf jaar een beginnende bestuurder. In die vijf jaar word er voor een zware overtreding een punt in het rijbewijs geplaats. Een paar zware overtredingen zijn: rijden onder invloed, harder dan 30km boven de max. snelheid, bumperkleven en het veroorzaken van een zwaar ongeluk. Natuurlijk kan ten alle tijden het rijbewijs helemaal ingevorderd worden.
 
HET NIEUWE RIJDEN
 
Het Nieuwe Rijden promoot een ontspannen, milieuvriendelijke en daardoor verkeersveilige rijstijl. Zo besparen automobilisten tien tot vijftien procent brandstof per jaar.
 
WAT JE MOET WETEN OP HET EXAMEN
 
Wat vind je allemaal onder de motorkap?
Accu- motorolie pijlen- motorolie bijvullen- remvloeistof
stuurbekrachtigings vloeistof- koelvloeistof- ruitensproeier vloeistof
 
Wat controleer je aan de  buitenkant van de auto?
 
De verlichting: dimlichten- knipperlichten(links en rechts)              achterkant voertuig: achteruit verlichting- knipperlichten- gevarenlichten -remlichten
 
Banden:
 
Controleer of er geen voorwerpen in de band zitten of er  geen scheurtjes of bellen in de band zitten. Mocht er iets in de band zitten bv. spijker trek het er niet uit maar rij ermee naar een garage. 
              
Kijk of de banden hard genoeg zijn. Dit voor komt onnodig
brandstof verbruik minder slijtage aan de banden en betere
grip op de weg. De juiste banden spanning vind u bij het
benzine station daar staat meestal een bord met merken en types en hoeveel de spanning moet zijn. Of u kunt in het instructie boekje van de auto kijken. Soms staat het ook in de deurpost van de auto.
            
Controleer of het ventiel dopje op het ventiel zit. Als die er niet op zit kan er vuil in komen en kan de band langszaam leeg lopen.
 
Kijk de profiel van de band na deze moet minimaal 1.6mm zijn en dat is te controleren door de slijtage blokjes die tussen                                                                                                                                    
de  groeven van de band zitten. Als het profiel van de band                                            
gelijk is aan zo'n blokje moet de band onmiddelijk vervangen worden.
 
Profiel van de banden zijn belangrijk voor grip op de weg en
afvoer van vuil en water dit voor komt aquaplanning
 
Lampje  en meters in het dashboard
 
Meters en tellers:
 
Toerenteller: 
Deze geeft aan hoeveel toeren de motor maakt. Tijdens het
schakelen moet deze tussen de 2000 en 2500 toeren zijn.
 
Kilometerteller:
Deze geeft aan hoe hard de auto rijd. Kijk hier geregeld 
naar om uw snelheid in de gaten te houden.
 
Koelvloeistofmeter:
Als de motor koud is staat deze meter laag. Als de motor
warm gedraaid is staat de meter op de helft. Als de motor
niet meer gekoelt word gaat deze meter omhoog.
 
Als de motor te heet word moet u onmiddelijk de motor uitzetten. Laat de auto afkoelen en controleer dan de koelvloeistof. Moet de radiator eventueel bij gevult worden laat dit dan de gespecialiseerde mensen doen. Bijvoorbeeld wegenwacht of van een garage. Bij het open van de radiator
kan door druk verschil het kokende water er met hoge druk uitspuiten.  Dit kan ernstig brandwonden aan handen en gezicht veroorzaken.
 
SYMBOLEN VAN LINKS NAAR RECHTS:
 
Functielampen:
 
Groot licht
Stroomdraad
Richtingaanwijzer links
Richtingaanwijzer rechts
 
WAARSCHUWINGSLAMPEN:
 
Handrem 
Parkeerrem
Benzinetank
Airbags
 
Koelwatertempratuur 
Accu laat niet meer op
Olie druk niet goed
Olie .....
 
Ruitsproeiervloeistof
Lamp .....
Radiator bij vullen
..................
 
SCHAKELAARS EN HENDELS
 
Parkeer- achter- nummerplaat en dashboardverlichting
Stadslicht
Dimlicht
Mistvoorlicht
Mistachterlicht
Gevarenlichten
Knipperlichten
Voorruitverwarming
Achteruitverwarming
Ruitenwisservoor
Ruitensproeiervoor
Riutensproeiervoor met interval
 
VERLICHTING:
 
Grootlicht
Dimlicht
Mistvoorlicht
Stadslicht
 
CONTACTSLOT:
 
o  = stuurslot
I   = tussenstand
II  = rijstand
III = startstand
 
 
 
Powered by Website Baker